Leidschendam

21 oktober - Herfst in volle glorie

door: Leo Brand

Voor veel mensen betekent de herfst de afsluiting van de zomer en het begin van een periode met nattigheid, regen en herfststormen, maar er is zoveel meer te beleven. Alle blaadjes krijgen heel snel weer een andere kleur. “Moeder Natuur is aan het zwoegen met een verfbord en penseel en zij verft dan alle blaadjes rood, oranje, bruin en geel.”

Maar, niet alleen verkleuren de bomen en de struiken heel mooi, in de bossen zelf is het ook één groot feest. De bomen en struiken hangen vol met vruchten zoals kastanjes, eikels, beukennootjes, vlierbessen en bramen. De kardinaalsmuts laat zijn prachtige vruchten zien. In de bossen schieten de paddenstoelen letterlijk en figuurlijk de grond uit.

In onze eigen tuin zijn het de vruchten die geplukt kunnen worden en de vogels doen hier graag aan mee. En wat te denken van de pompoenen en sierkalebas-sen die nu geoogst kunnen worden en waar heel veel leuke en mooie dingen mee gemaakt kunnen worden. Daar krijgt u tijdens deze lezing ineens een heel andere kijk op.

Vruchten zoals appels, peren en pruimen worden geoogst en zijn weer volop beschikbaar. De vruchten die op de grond vallen worden genuttigd door veel soorten dieren zoals vogels en muisjes.

De herfst beleven is echt iets geweldigs, heel bijzonder. Deze lezing laat u de vele aspecten van de ‘Herfst in volle glorie’ meebeleven.

U bent van harte welkom op maandag 21 oktober  in:
Dienstencentrum Duivenvoorde
Duivenvoorde 262
2261 AN Leidschendam

De lezing start om 20.00 uur.

De toegang is gratis voor zowel leden als niet-leden, net als de koffie of thee in de pauze. U kunt weer gezellig meedoen aan een loterij met leuke aan ‘tuin en groen’ gerelateerde prijzen.