Leidschendam

Winnaars Tuinmetamorfose-wedstrijd 2023 bekend gemaakt

Jaarlijks organiseert Groei & Bloei Leidschendam e.o. de Tuinmetamorfose-wedstrijd. Wethouder Marcel Belt maakte afgelopen donderdag 23 november de prijswinnaars bekend.

Dit jaar hebben 5 tuineigenaren zich aangemeld voor deelname aan de Tuinmetamorfose-wedstrijd 2023. Zij stuurden minimaal één foto van vóór en één foto van ná de metamorfose in. Het doel van de wedstrijd is vergroening van de tuinen in onze gemeente. Dat bevordert de diversiteit, de waterhuishouding en zorgt voor lokale klimaatverbetering. Dat is ook de reden dat de wedstrijd door de gemeente Leidschendam-Voorburg wordt ondersteund.

De jury heeft de inzendingen beoordeeld op de volgende criteria:

• Algemene indruk;
  • Duurzaamheid/biodiversiteit;
  • Onderhoud.

Duurzaamheid en biodiversiteit wogen zwaar mee in de beoordeling. De jury vond 2 tuinen er bovenuit steken en besloot om een gedeelde 1e en 2e prijs uit te reiken.

Okerhof 36, Voorburg
Van een grote grindbak is deze achtertuin veranderd in een eldorado voor vogels, insecten en kruipende dieren. Zelfs een egel komt regelmatig langs. In het najaar helpen bes-dragende struiken en planten de vogels de winter door. Marijn Cornelis heeft deze tuin omgetoverd tot een heerlijke groene oase die door zijn hoge beplanting voor veel verkoeling zorgt tijdens hete periodes.

Veursestraatweg 40, Leidschendam
Door de lage ligging en volledige betegeling was deze tuin na elke flinke regenbui een groot zwembad. De familie van Dorp heeft het merendeel van de tegels verwijderd en de tuin wat opgehoogd. Met een grasgazon en beplanting is er geen overlast meer van water; gonst het er van de insecten en fladderen de vlinders in de tuin.