Leidschendam

Wethouder Marcel Belt reikt voortuinprijs uit

Op donderdag 23 november heeft wethouder Marcel Belt de prijzen uitgereikt aan de winnaars van de Voortuin-wedstrijd. Deze wedstrijd wordt voor het zesde jaar door Groei & Bloei Leidschendam e.o. georganiseerd.

Gedurende het afgelopen seizoen heeft een deskundige jury de tuinen enkele malen bezocht. Vanaf de straat zijn ze beoordeeld op de volgende criteria:

• Eerste indruk vanaf de straat;
  • Duurzaamheid en bijdrage aan biodiversiteit: is de tuin aantrekkelijk voor vogels en insecten;
  • Verhouding beplanting, bloemen en bestrating;
  • Onderhoud en verzorging van de tuin.

De winnaar van dit jaar is de tuin van Fred en Lucie Hooijmans. Hun tuin aan de Landlustlaan in Leidschendam heeft een zeer aantrekkelijke beplanting, waar je vanaf het zitje heerlijk van kunt genieten. De afwisseling van kruipende planten en compacte boompjes en heesters bieden vogels en kruipende dieren veel beschutting.

De 2e prijs ging naar Clementina van Alenburg. Haar tuin aan de Voordesingel in Leidschendam heeft al vroeg in het voorjaar veel kleur door de voorjaarsbollen in haar tuin. Maar ook in de zomer en het najaar staat de tuin vol met kleurrijke planten die zij grotendeels zelf heeft opgekweekt. Een leuk zitje en veel planten in potten nodigen uit om het hele seizoen in deze tuin te verblijven.

De 3e prijs is gewonnen door Ton Groenewegen. Zijn tuin aan de Koningin Julianaweg in Leidschendam heeft een open structuur met veel ruimte voor seizoensplanten. Bij de entree staan er veel niet-bloeiende heesters. Dat geeft aan de ene kant rust, aan de andere kant laat het seizoen zich daarin nauwelijks herkennen.

Groei & Bloei is van plan deze wedstrijd volgend jaar wederom te organiseren.